Thursday 8 January 2009

Chapeau Ueli Steck!



Photo by Steck


Ueli Steck speed solo climb Grandes Jorasses Colton Macintyre in 2h and 21 min!!!!!!!!!!!!!! Det ar 10 meter i minuten pa en nordvagg pa vintern gradaderad ED2, A1,VI/6, 90°, the 1100m route now weighs in at a more modern ED2, WI6, M6.

"On 28 December 2008 Ueli Steck from Switzerland climbed the classic Colton - Macintyre route up the North Face of the Grandes Jorasses in in a mere 2 hours and 21 minutes, setting a new record for the wall and climbing all three great North Faces of the Alps in staggering times: Eiger, Matterhorn and Grandes Jorasses." By planetmountain.com


Personlige var jag uppe vid insteget på denna tur vintern 2008 3 ggr och besluta mig för att det inte var läge att försöka. Uppenbarligen hade jag fel. Så i år blir det svart att komma undan med några ursäkter annat än att jag är för svag eller för feg. Vad jag vet saknar nordväggen på Jourasses fortfarande en svensk vinterbestigning. Än så länge...